Lidt om Volvo Amazonens historie
Volvo Amazon blev vist frem for verdenspressen første gang i 1956, og kunne leveres fra februar 1957.
Den tyske knallert- og motorcykelproducent Kreidler producerede en knallert kaldet Amazon, og uden for Skandinavien havde Kreidler ophavsretten på navnet Amazon. Derfor valgte Volvo fra 1958 udenfor Skandinavien, at sælge Amazon som 121 og Amazon S 122S. I Skandinavien bibeholdte Volvo i nogle år navnet Amazon, men senere fik bilerne her også 121 og 122S betegnelserne.
Første modelår af Amazon var 1957, og den blev leveret med en B16A-motor på 1583 cm3 med en effekt på 60 HK (DIN). Gearkassen var 3 trins. Allerede i 1958 kunne Volvo tilbyde Amazonen med en sportsmotor på 76 HK (DIN), som fik benævnelsen B16B, og en 4-trins gearkasse. Denne model fik betegnelsen Amazon S / 122S. Begge modeller kunne kun fås som 4-dørs sedan.
I 1962 kunne Amazonen fås med B18 motoren på 1778 cm3, som Volvo havde udviklet til sportsvognen P1800, der blev introduceret i 1961. Amazonkøberen kunne vælge mellem 2 motorvarianter: B18A på 68 HK (DIN) eller B18D på 80 HK (DIN), og bilen kunne nu fås med 2 eller 4 døre eller som stationcar kaldet "Herregårdsvogn".
I 1967 kom jubilæumsmodellen 123 GT med 96 HK (DIN) og 4-trins gearkasse med elektrisk overgear. En eftertragtet model i dag.
I 1969 fik Amazonen en endnu større motor nemlig B20 motoren på 1986 cm3. Den kunne også fås i 2 varianter: 82 HK (DIN) og 100 HK (DIN).
Sommeren 1970 blev slutningen for Amazonen. Siden starten i 1956 var der i alt produceret 667.323 Amazoner.